Nieuw in de sportschool? 3 krachttraining tips voor beginners

  • Lisa
  • /
  • Dinsdag 4 Oktober 2022
  • /
  • Views 225

krachttraining

Zit je er al een tijdje over na te denken en heb je nu eindelijk de moed gevonden om voor het eerst naar de sportschool te gaan? Steeds meer vrouwen beginnen met krachttraining en dit is hartstikke goed. Want de gedachte dat alleen mannen met gewichten kunnen trainen is natuurlijk niet meer van deze tijd. Starten met fitness kan best spannend zijn. Je weet namelijk nog niet goed wat je allemaal moet doen. Maar geen zorgen, wij helpen je een eindje op weg met deze 3 krachttraining tips voor beginners.

1. Volg een krachttraining schema

Omdat je nieuw bent in de wereld van krachttraining weet je waarschijnlijk nog niet zo goed welke oefeningen je allemaal moet doen. Het kan daarom helpen om je voor het eerste sportschoolbezoek een beetje voor te bereiden. Kijk sportvideo’s op YouTube of zoek een beginner krachttraining schema. Het volgen van een schema geeft namelijk houvast. In dit schema vind je de soort oefeningen die je moet uitvoeren, hoe lang of hoe vaak je ze moet doen en het gewicht dat je gebruikt. Handig, toch?



2. Een goede techniek is het allerbelangrijkst

Als beginner is het heel belangrijk dat je de juiste techniek gebruikt. Veel vrouwen denken dat ze gelijk veel gewicht moeten gebruiken, maar niks is minder waar. Een goede uitvoering is namelijk veel belangrijker dan het gewicht. Een slechte techniek zorgt er namelijk voor dat je de verkeerde spieren traint, je sneller moe bent en je vergroot ook nog eens het risico op een blessure.

Maar hoe weet je nu of je een oefening goed uitvoert? Je kunt naar voorbeelden zoeken op het internet of YouTube, maar je kunt ook aan een vriend of vriendin vragen of zij een keertje met je willen trainen. Zo kan hij/zij je een beetje op weg helpen.

krachttraining

3. Neem voldoende rust

Als je net bent begonnen met krachttraining loop je het risico dat je te enthousiast van start gaat. Ga niet gelijk vijf keer in de week naar de sportschool, maar bouw dit langzaam op. Je spieren hebben namelijk rust nodig om te herstellen, zeker als je een beginner bent. Zorg ervoor dat je je spiergroepen niet vaker dan twee keer in de week traint. Dus train je bijvoorbeeld vandaag je armen? Geef deze dan minimaal 48 uur rust voordat je ze weer traint.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips voor krachttraining voor vrouwen. Deze kunnen je op weg helpen bij je sportschool-journey en je de nodige houvast bieden!




Tags: Tassen Handtas

Populaire Artikelen