Met deze 7 tips & trics slaap jij als een roos!

  • Lisa
  • /
  • Dinsdag 21 September 2021
  • /
  • Views 1205

beter slapen

Lig jij 's avonds vaak te woelen in bed of word je 's nachts regelmatig wakker? Dit zijn zeven tips om beter te slapen.

1. Ga overdag naar buiten

Je lichaam heeft een natuurlijke tijdklok die invloed heeft op je brein en hormonen, ook wel het circadiaan ritme genoemd. Deze 'klok' helpt je wakker te blijven overdag en vertelt je lichaam wanneer het tijd is om te slapen. Natuurlijk zonlicht of helder licht gedurende de dag helpt om dit ritme gezond te houden. Probeer daarom iedere dag naar buiten te gaan of investeer in een daglichtlamp.

2. Zet je smartphone en computer op nachtmodus

Het blauwe licht van schermen verstoren je innerlijke klok, waardoor je hersenen 's avonds denken dat het nog steeds dag is. Dit vermindert de aanmaak van hormonen die je helpen ontspannen en diep te slapen. Zet je computer en telefoon daarom op nachtmodus of download een app zoals f.lux

3. Geen koffie meer laat op de dag

Cafeïne maakt je lekker wakker, maar dat effect kan tot zes tot acht uur lang aanhouden. Drink daarom geen koffie meer later op de dag of alleen nog cafeïnevrij.

4. Probeer op vaste tijden te slapen en wakker te worden

Je interne klok stemt zich af op zonsopgang en zonsondergang. Als je iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat, helpt dat om je natuurlijke ritme te behouden en beter te slapen.

5. Overweeg een supplement

Mogelijk ken je valeriaan om te ontspannen en beter te slapen. Daarnaast zijn er nog andere supplementen waar je aan kunt denken. Bijvoorbeeld CBD olie, Ginkgo biloba, magnesium en het aminozuur l-theanine. Lees de gebruiksaanwijzing op de verpakking en neem niet meer dan wordt geadviseerd.

6. Laat alcohol staan

Een biertje of wijntje in de avond kan je nachtrust flink verstoren. Drink dus 's avonds geen glaasje mee als je beter wilt slapen. Zelfs alcoholvrije drankjes kun je beter laten staan als je een betere nachtrust wilt. De reden is dat je vaak moeilijker in slaap valt als je 's nachts je bed uit moet om naar de WC te gaan.

7. Verwen jezelf met een lekker bad

Een lekker warm bad werkt als ontspannend, maar een bad met etherische lavendelolie maakt je zelfs helemaal soezerig. Dat komt doordat lavendel een ontspannend effect heeft. Een douche met lavendel heeft ongeveer dezelfde invloed. Je kunt ook denken aan een massage met lavendelolie of een geursteen waar je wat lavendelolie op druppelt. Slaap lekker!




Tags: Tassen Handtas

Populaire Artikelen